1 février 2013

Välkommen hit!


Hej kära besökare,

Var varmt välkommen på denna blogg, där jag kommer att ge mig själv uppdraget att dela om min "skandinaviska upplevelse och vardag", jag, som är fransk student i fysik och som lämnade mitt älskade land Frankrike som utbytesstudent, då jag dryggt hade blivit myndig, men inte ännu hade rätt till att handla vin på "Systemet" i det aldrig för stränga konungariket Sverige (Precis, jag var 19 år), för att få uppleva ett helt nytt liv som nykteristStockholmare...

Det var en fin sommardag av året 2010, för ungefär hela två och ett halvt år sedan. Denna dag må jag väl minnas hela mitt liv, för då rörde jag Sveriges, och alltså, Skandinaviens mark för första gången. Jag har sedan dess aldrig lämnat den...

Men... Vad en fransman, som föddes för ett par tionde år sedan i Frankrikes sydligaste del (i Perpignan), och vars dröm verkade väl vara att en dag bli flygingenjör i vilket ställe som helst i Frankrike, egentligen gör så långt borta ifrån sitt fosterland, i ett annat vars språk var helt okänt av honom förr hans flygplan först landade på Sveriges mark? Ja, det är en bra fråga. Inte är klimatet här värt detta, kan jag höra er säga med humor. Eller?
Och varför då flyttade densamma personen igen till Norge, knappt två år senare? Ja, här har vi väl en god fråga till, som jag ska försöka att svara på med hjälp av den bloggen, ambisiöst flerspråkligt projekt (franska, svenska och kanske norska om orkar och är på speciellt gott humör!), som jag önsker använda för att visa min familj, mina bekanter, och all nyfiken besökare hur är livet för en student som bor i Skandinavien, och hur jag har det här.

Let's get started!
Nicolas


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Lämna kommentarer här!