27 juin 2013

Men varför då? (på svenska)

Pour les non-"scandinophones", vous pouvez au moins rester pour mes jolies photos de Gotland prises vers la "Midsommar" de cette année ! ;-) 



Den moderna Sven Svensson, partydansken, och bondenorsken
http://satwcomic.com/ (Värt besöket!)
Ja, VARFÖR?
Varför en fransos som jag, vars modersmål, kultur, konst, historia, m.m.m. (med mycket mera), är generellt sedda som så "hype", så stora, har valt att så småningom... bo i Skandinaviens alla möjliga håll, lära sig ulike skandinaviske språk, eller at forstå noget en smule ubegribeligt sprog?
  
 
Det här är en himla bra fråga. Inte att jag själv undrar varför, nej, sånn blev det bare, men VAR OCH EN människa jag träffar på denna jord verkar göra det. Speciellt mycket bland medlemmarna på det "Skandinaviska samhället"... Något som ibland kan likna en damned sekt; Är man inifrån, så är det greit ("okej"), men är man främmande, och då blir kampen för att "komma sig in" lite definivt hårdare.


 
Midsommarstång: Midsommarafton i Hamra, Gotland 
Mât de Midsommar : Veille de la Midsommar à Hamra, Gotland

Inte så många vågar ställa den till mig dock, men när de gör det, pleier ("brukar") mitt svar vara kort-och-enkelt: Varför... inte?!

Midsommarfirandet - Célébration de la Midsommar , Hamra (Gotland) 2013

 Tycker man här att Skandinavien inte är bra nog för en fransman ? Eller så att det inte är någon plats för han här, kanske?
 
Strand i Storsudret (Gotland) - Bord de mer du sud de Gotland

Nej, här har det säkerligen mer med missförstånd att göra:

När någon träffar mig för första gången, kan det av og til hända att han/hon/hen börjar stirra på mig som om jag var något vilt djur och tänka "Jaha, är han fransk så får vi väl ta det på engelska, vad?". Det blir "lättare".

De imponerande raukarna! Les impressionnant Raukar!

-Nej, tack snälla, men ni får gärna göra gott bruk av deras respektive morsmål, och ni gör väl.
Diskutera om vad som helst, och dela, dela, på just DET, och ni belönar en fransman som fick läsa svenska tidningar varje dag, tiontals skandinaviska romaner, historiebøger, se många skandinaviska filmer, serier, lyssna på bra och mindre bra svensk musik ; som utbildade sig i svenska på universitet... Snart 3 hela år här, endast för att få kunna förstå ER, och er kultur.


Ser ni fortfarande inte? Jag har lärt mig känna, tycka om Skandinavien. Jag visste ingenting om det då jag först kom hit, och jag är fortfarande här därför att vill vara det!
Visby, Rosornas och ruinernas stad! La ville des ruines et des roses !
Och det är inte mengel på skäl för det, så ni vet... Bara se er omkring! Natur, kultur, samhälle, tradition, jämställdhet, historia, musik...  
Oslofjorden, Norge - Fjord d'Oslo, Norvège (mai 2013)
Ja, här är ett lika enkelt men kanske bättre svar på spørsmålet ert:

Varför Sverige, Norge... Skandinavien? Darför att jag trivs här! Punkt slut. :-)

À bientôt ifrån Gotland!

/Nicola(s)
Fartyg på horisonten, sett från Visby (Med stor kikare!) - Bâteau de croisière, au large de Visby (Jumelles agrandissantes !)


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Lämna kommentarer här!